Nyttja ROT-avdraget när du byter garageport!

Visste du att du kan ha rätt till ROT-avdrag på arbetskostnaden när du byter till ny garageport?
 
Renovering, Ombyggnad och Tillbyggnad, förkortat ROT, är ett stimulanspaket för den svenska byggbranschen och är en form av skattelättnad. För att läsa mer, gå in på skatteverkets hemsida www.skatteverket.se
 
När du köper en garageport från Krafer Sverige AB kan du välja att även få den monterad i de områden vi verkar eller har återförsäljare. Många låter annars hantverkarna som är på plats och utför renoveringssnickerier även ta hand om portmonteringen. Om du är berättigad ROT-avdrag så skulle det innebära att du endast betalar halva arbetskostnaden.
 
När du anlitar hantverkare i hemmet, nyttjar du då ROT-avdraget och vad tycker du om ROT-avdraget?
 
Lämna gärna din åsikt!
 
 

Utseende och design - värt att fundera över!

Anledningen till varför man väljer att installera en ny garageport kan vara flera, men de absolut vanligaste anledningarna är antingen att man byggt ett nytt garage som helt och hållet saknar garageport eller att man valt att renovera ett redan befintligt garage och där garageporten behöver bytas ut.
 
När man kommit till den punkt då det är bestämt att en ny garageport ska införskaffas hör det till att man väljer en garageport med rätt design. En garageport som helt enkelt smälter in i omgivningen eller en garageport som sticker ut och ger det där speciella intrycket.
 
Många tror att standard endast är vitt och att allt annat kostar hur mycket som helst extra. Och i vissa fall kan det faktist vara så. Krafer Garageportar erbjuder dock ett brett utbud vad det gäller design på garageportar, i flera fall utan att det kostar extra.
 
Utföranden på garageportar som finns till standardpris (Doorhan garageportar)
  • Vit RAL9010 - Trästruktur - M-line
  • Vit RAL9010 - Trästruktur - S-line
  • Vit RAL9010 - Trästruktur - W-line
  • Vit RAL9010 - Stucco - M-line
  • Vit RAL9010 - Stucco - S-line
  • Svart RAL9005 - Trästruktur - M-line
  • Silvergrå RAL9006 - Trästruktur - M-line
  • Silvergrå RAL9006 - Trästruktur - S-line
  • Silvergrå RAL9006 - Stucco - S-line
  • Antracitgrå RAL7016 - Trästruktur - S-line
  • Antracitgrå RAL7016 - Stucco - S-line
  • Sepiabrun RAL8014 - Trästruktur - M-line
  • Sepiabrun RAL8014 - Trästruktur - S-line
  • Sepiabrun RAL8014 - Stucco - S-line
  • Skogsgrön RAL6005 - Stucco - S-line
  • Signalblå RAL5005 - Stucco - S-line
  • Signalröd RAL3000 - Stucco - S-line
Utöver listan ovan finns portar med helslät struktur, träimitationer och spegelmönster m.m. En mycket populär design som dock kostar lite extra, ca. 10% på portpriset, är mönstret M-line med slät struktur och folierad i satingrått.
 
Garageportarna måttbeställs enligt kunds önskemål med ett maxmått för villagarageportar på 6000x3000mm (Doorhan garageportar).
 
Garageportarna kan även utrustas med olika typer av fönster, allt från vita spröjsade fönster till mer moderna helglaspaneler (glas=plexiglas alt. hammarplast även kallat hammarglas, makrolon och lexan).
 
Ett vanligt tillval som ett flertal kunder väljer är att färganpassa sin garageport med tillvalet "Valfri RAL-kulör". Här väljer kunden fritt i RAL-skalan den kulör som passar bäst.
 
Om man önskar få det där rikigt fina resultatet på garaget så kan man köpa till en sidodörr. Intrycket tillsammans med garageporten är häpnadsväckande!
 
Berätta gärna kort hur Ni vill att Er garageport ska se ut =)
 
 
 

Det finns så många typer av takskjutportar, vilken ska jag ha?

En takskjutport är precis som namnet ger sken av, en port som skjuts upp under taket. Men hur skjuts den dit upp och vilka olika lösningar finns? Jo, det ska vi förklara här!
 
Takskjutport - En typ av garageport bestående av port i sektioner, skenor på vägg och i tak, en viktbalanserande fjädermekanism samt andra tillbehör så som motordrift eller låsanordning.
 
Låglyft - Som namnet beskriver är det ett system där porten lyfts upp i ett lågt utrymme ovanför portöppningen. Krafer Garageportar har lösningar med låglyftsystem och motordrift som tillsammans kan monteras in på ett utrymme ovanför porten om minst 150mm. Portar utrustade med låglyftsystem har också dubbel takskena. Vissa påstar att dubbelskenan ger extra stabilitet eller liknande men dubbelskenan fyller faktist en funktion och det är endast därför den är där. Funktionen är att se till att det övre portbladet ska kunna vikas in på ett så lågt utrymme som möjligt ovan porten, inget annat.
 
Standardlyft - Precis som det låter så är det ett standardsystem utan extra krusiduller. En port utrustad med standardlyft kräver något högre utrymme ovan portöppningen och saknar också den dubbla takskenan, porten följer alltså väggen en bit uppåt innan den viker in under taket.
 
Höglyft - Ofta när porten är utrustad med höglyftande skenor är man inte längre i ett vanligt villagarage. Systemet är väldigt vanligt på verkstäder och industrier även om användandet blir allt mer vanligt i ickekommersiella miljöer. Porten följer väggen en bit, ex.is 1200mm, innan den skjuts in under taket.
 
Takföljande skenor - En kombination av låg-, standard- eller höglyftande skenor samtidigt som skenorna följer taklutningen. Systemet är väldigt vanligt på verkstäder och industrier och även här börjar användandet bli allt mer vanligt i ickekommersiella miljöer. Olika typer av motorstyrning kan monteras tillsammans med porten beroende på vilka förutsättningar som finns.
 
Vertikallyft - Porten lyfts och följer väggen upp. Systemet ger en enorm platsbesparing men har också en del krav, ex.vis ett väldigt högt utrymme ovan porten. Systemet används uteslutande i kommersiell miljö.
 
Alla system ovan kan utrustas med motordrift. Hur motordriften utformas skiljer sig från lyftsystem till lyftsystem och kan variera rejält i pris. Vissa av systemen kan dessutom vara relativt komplicerade att installera och kräver en hel del förkunskaper.
 
Vilken typ av garageport skulle passa Er läsare bäst? Skriv en kommentar och berätta varför!